Kuala Lumpurin metrossa kiire unohtuu

Tämän haluan jakaa:

Luuletko, että Helsingin metron opasteiden sekavuus hakee vertaistaan vain VR:n myöhästymisten selityksistä?  Et ehkä voi kuvitellakaan muualla kuin Suomessa olevan mahdollista sössiä metron uloskäynneistä Bingoloton tasoista sekoilua? Siinä tapauksessa et varmasti ole käynyt Kuala Lumpurissa, Malesian pääkaupungissa ja joukkoliikenteen (umpi)solmukohdassa.

Tämän oppaan avulla Kuala Lumpurin asemalabyrinteissä suunnistaminen ei helpotu eivätkä hiharavisteiset kirjainlyhenteet ja nirsot lippuautomaatit muutu yhtään loogisemmiksi, mutta oppaan luettuasi osaat ehkä varautua metromatkan edellyttämään kiireettömään elämänrytmiin. Unohda kello, satsaa hyvään kalenteriin.

KUN SAAVUT ASEMALLE

Ensiksi ota syvään henkeä.

Olet lähdössä metromatkalle, jonka päämäärän ehkä tiedät, mutta jonka keinot joudut katsomaan seinältä. Huomaat jossain aseman nurkassa metrokartan, jonka valkoisella pohjalla kiemurtelevat, värikkäät nauhat muistuttavat metromatkoistasi Euroopassa. Unohda ne kokemukset viimeistään nyt, sillä Kuala Lumpurin metro ei ole rakentunut vanhan tiedon pohjalle, vaan se käyttää rohkeasti linjojen tunnistamiseen sellaisia värikoodeja kuin vaaleanpunainen, hailakan punainen, oranssi, rusehtava, ruskeahko ja/tai punakka sekä kirjainlyhenteitä, joita ei hevillä muista.

Palauta mieleesi kohdeasemasi, ja vedä sormea linjaa pitkin. Samankaltaiset värit saattavat vähän hämätä, mutta yleensä erheen mahdollisuus on vain 50%. Esimerkiksi vaaleammanpunaisen ja tummemmanpunaisen linjan risteysasemalla kannattaa vain heittää kolikkoa siitä, kumpaa linjaa lähdet sormellasi seuraamaan aseman jälkeen. Jos kolikkoa ei ole saatavilla, voit valita sen ns. umpimähkään tai vetää hatusta. Ole luova, niin ovat tämän sotkun suunnitelijatkin.

Valinnan jälkeen muista tarkistaa linjan nimi/numero kartan yläkulmasta. Nyt sinulla on värin lisäksi sekä nimi, että numero tiedossasi. Nämä tuntomerkit on tärkeää lukita mieleensä, koska tarvitset niitä seuraavassa vaiheessa.

Joskus linjavalinta pitää tehdä jo ennen asemalle astumista, sillä aina silloin tällöin linjat liikkuvat täysin eri tasoilla ja toisella puolella kaupunginosaa, eli oikeastaan eri asemalla, mitä ei kartasta ja aseman nimestä voi päätellä.

LIPPUAUTOMAATILLA

Huomaat asemahallin laidalla rivistön lippuautomaatteja. Ei, ei niitä, ne ovat rikki. Ja nuo ovat huollossa, ja nämä viisi tässä hyväksyvät vain luottokortin. Mutta siis nämä kaksi, ja ne ovatkin ainoat, joihin on jonoa. Niissä vilkkuu vihreä valo, joka ilmoittaa automaatin hyväksyvän setelit ja kolikot, paitsi sitten kun tulee sinun vuorosi, jolloin vain pienet setelit käyvät. Jos näin tapahtuu, voit aina kävellä lippukassalle ja kysyä apua. He avuliaasti ohjaavat sinut sille toiselle toimivalle automaatille.

Jos olet löytänyt automaatin, joka näyttää elonmerkkejä, saat eteesi liudan värikkäitä kuvia..

Nyt muistat, että nämähän ovat niitä samoja kuin siinä värisokean graafikon piirtämässä linjakartassa, jonka tiedot painoit visusti otsalohkoosi siihen kohtaan, johon on hyvää vauhtia kohoamassa peniksen muotoinen kuhmu. Valitse ruutua painamalla se linja, jonka alla oletat pääteasemasi olevan. Eteesi avautuu asemalista, ei suinkaan koko linjakarttaa, josta asema olisi helppo valita sen sijainnista päätellen. Oikean linjan valinta on kuin erä Mastermindia sillä erolla, että tässä pelissä on vain häviäjiä.

Jos (kun) et löydä asemaasi, valitse seuraava mahdollinen linja painamalla ruutua. Muista hengittää. Kuten olet viimeistään nyt jo huomannut, Kuala Lumpurissa ei kannata hötkyillä, vaan sinun tulee antaa kellon elää omaa elämäänsä sillä aikaa kun itse raavit nyt jo punaisena tykyttävää päätäsi.

Löydettyäsi pysäkkisi oikean linjapainikkeen alta, saat syöttää rahat joko kolikkoina (suositeltu) tai seteleinä (tsemppiä). Automaatti on kranttu ja vaatii erityistä maanittelua ottaakseen paperirahan vastaan. Toivottavasti sinulla on lapsia, nimittäin tässä kohtaa tuoreesta syöttötuolikokemuksesta on aidosti hyötyä. Itse voin vain kopioida 30 vuoden takaisia omakohtaisia muistikuviani suuta lähestyvästä mössölusikasta ääniefekteineen, mutta kai sekin on tyhjää parempi. Tekniikkani on silti ruosteessa.

Mutta näin se menee: taittele setelistä lennokki. Työnnä kielesi ulos ja paina huulesi kielen ympärille löysästi. Puhalla nyt ilmaa ulos alahuulen ja kielen välistä niin, että tuotat pärisevän äänen ikään kuin leikkisit rekka-autoa hiekkalaatikolla. Samalla kun teet ääntä, tuo seteliä lähemmäs syöttöaukkoa puolelta toiselle heilutellen ja sano vaikka, että “täältä tulee lentokone, pörrrrrr”. Aukon kohdalla vaivihkaa suorista seteli, työnnä se nopeasti sisään ja toivo parasta. Toista tarvittaessa.

Mikäli automaatti myöntyy, se tiputtaa oikean summan saatuaan aukosta poletin ja vaihtorahat. Pyyhi räkäroiskeesi näytöltä seuraavan kanssamatkustajan syöttöoperaatiota varten. Koeta kaikesta sähläyksestä huolimatta muistaa, minkä logon, numeron ja värin nappeja olet viimeksi painellut. Tarvitset sitä tietoa vielä kipeästi. Muistisääntöä ei ole. Linjat vain pitää opetella ulkoa kuten saksan kielen epäsäännölliset verbit.

TUNNELIIN!

Jos mielessäsi näet itsesi käpertyneenä metrovaunun rauhaan, erehdyt karvaasti. Se on vielä monen eksymisen takana. Nimittäin Kuala Lumpurin metroverkostoa ei ole tehty käyttömukavuus edellä, vaan täällä on mietitty ennen kaikkea sitä, että yksityisten liikenneoperaattorien logot ovat näyttävästi esillä.

Siitä sitten arpomaan, minkä firman junaa meinaat käyttää.

Muualla mailmassa kaupungin raideliikenne käyttää tavallisesti yleisnimeä metro tai jotain muuta, tunnistettavaa sanaa. On Kuala Lumpurissakin metro, nimittäin MRT, mutta se on eri asia kuin muut ihan yhtä yleiset linjat KTM, LRT, Monorail, KLIAA Express ja KLIAA Transit. Jos olet tämän jälkeen ihan että WTF, on paras vain KVG.

Olet pulassa, jos et osaa yhdistää linjojen numeroita  asemien seinillä opasteen virkaa toimittaviin lyhenteisiin. Kun esimerkiksi Tapein, Moskovan ja Lontoon metroasemilla voi seurata loogisia värikoodeja ovelta ovelle aseman sisällä, Kuala Lumpur luottaa opasteissaan satunnaisgeneraattorilla ladottujen linjanumeroiden, värikoodien ja kirjainlyhenteiden sekakäyttöön. Kun tarpeeksi monta eri systeemiä heittää päällekäin, jonkunhan täytyy toimia, eikö?

LRT-junat ovat automaattisia, joten matkustajat voivat katsella matkan taittumista tuulilasista. Jos huomaat tunnelissa vilisevän neonvärejä, muuttuvan negatiiviksi ja huomaat hikoilevasi hohtavan pinkkinä, olet ajautunut tosielämän 2001: Avaruusseikkaluun.

Kuala Lumpurin metro on oppikirjaesimerkki liikenteen pilkkomisesta eri yhtiöiden kesken niin, että mennään yritysetu edellä. Matkustajathan siinä rytäkässä unohtuvat. Ennen kuin liikennelautakunta kopauttaa nuijaa, kannattaisi muistaa, että jonkun pitäisi osata myös käyttää sitä palvelua, joita kilpailevat yritykset luovat yhdessä omiksi kuvikseen.

Tästä syystä Kuala Lumpurissa tulee helposti käveltyä yhtä paljon asemilla kuin ulkona, jos luottaa vain vaistoonsa. Älä siis luota vaistoosi. Sillä voi sitä poloista, joka sekoittaa kiireessä KTM:n ja LRT:n havahtuakseen vasta laiturilla karuun todellisuuteen – hänellä on edessään pitkä paluumatka takaisin lippuhallin linjakartalle tai tyystin toiselle asemalle tarkistamaan oikeaa operaattoria. Oliko sinulla kiire? No hyvä, ei ole enää.

Lisähupia syntyy siitä, että ainakin LRT ja KTM ovat tunnettuja jatkuvasta myöhästelystään, mikä tietenkin tekee omasta lomastressin täyteisestä kiirehtimisestä vieläkin turhempaa. Täällä myöhästymiset eivät johdu VR:n tyyliin pakkasesta, helteestä, vaihdeviasta tai syksyn lehdistä, vaan Kuala Lumpurissa raiteet ovat liian märkiä aikataulussa ajamiseen. Näin siis kaupungissa, jossa sataa keskimäärin 200 milliä kuukaudessa. Vertailun vuoksi Helsingissä kuukausittainen sademäärä on alle puolet siitä. Vesi, vanhin selityksistä.

NYT ULOS TÄÄLTÄ

Onneksi tunnelista poistuminen on tehty edes siedettävän helpoksi, ainakin metroon menemiseen verrattuna. Pitää vain seurata aakkosilla merkittyjä uloskäyntiviittoja, harhailla hetki, hakea tukea kanssamatkustajista ja heittää kaikki toivo. Viimeistään nyt on unohdettava optimointi ja vain hankkiuduttava kiireellä ulos. Mistä tahansa ovesta.

Mutta mitä on tapahtunut uloskäynti B:lle?

Jos vielä harkitset heikkona hetkenä  matkaa Kuala Lumpurin metrossa, palauta mieleesi edellinen kertasi. Tee itsellesi palvelus, ota taksi.

Hyvää matkaa!

Kuala Lumpur on autoilijan kaupunki.
Facebook Comments
Tämän haluan jakaa:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *